Оксен Лісовий запросив обговорити кількість шкільних предметів на своїй сторінці у ФБ.
Друзі, бачу активне обговорення щодо кількості предметів, яку вивчають школярі сьогодні в Україні. Є різні аргументи “за” скорочення та “проти”. Поговорімо відверто.
Два роки ковіду та рік повномасштабного вторгнення. Навантаження на дитину дуже високе: і психологічне, і розумове. Це і про велику кількість предметів, і про навчання онлайн, і про додаткові заняття, щоб надолужити втрачене.
Наприклад, у 7-9 класі діти наразі мають близько 20 предметів. Таку кількість складно засвоїти і без стресу та онлайн-навчання (подекуди без гаджетів, адаптованих навчальних програм тощо). А в наших умовах – це на межі можливостей. Тож зрештою діти все одно зосереджуються на тих предметах, які обирають для себе як пріоритетні. Це я бачу і як батько, і тривалий час спостерігав як директор Малої академії наук.
Фактично питання стоїть не стільки про те, скільки має бути предметів, а як оптимізовані навчальні програми, яке навантаження отримують діти на уроках і на домашнє опрацювання, в якій формі відбувається навчання.
Згідно з Законом “Про освіту” 2017, у старшій профільній школі, починаючи з 2027 року, діти зможуть обирати напрямок, за яким вони хочуть навчатися. Відповідно, це має змінити підхід з мультипредметності на конкретний профіль, який цікавий школяру чи школярці.
Тому прошу вас поділитися своєю думкою з цього питання у коментарях і розповісти про досвід відвідування ваших дітей шкіл за кордоном.
Наша спільна мета – створити для дітей можливості здобути якісну, корисну та сучасну освіту. Тож давайте спілкуватися ). — Завершив свій допис Оксен Лісовий.
З контексту повідомлення міністра освіти видно, що програма профільного навчання вже раніше передбачена. Профільна освіта, яка сьогодні так активно обговорює суспільством, передбачена Законом “Про освіту” і незалежно від обговорень буде запроваджена з 2027 року.
Серед коментарів можна побачити цікаві обговорення, наприклад:
Вважаю, що зменшувати кількість предметів не варто, тому, що ми не знаємо, які знання, навички та компетенції знадобляться дитині через кілька років.
Але, впевнена, що оцінку з багатьох предметів необхідно замінити, наприклад, на «залік» або тільки прописувати «прослухав курс». Безумовно, всі ці предмети мають бути без домашніх завдань…. — Авторка цифрового контенту Svitlana Kirychenko.
Не зменшити, а переглянути програми, особливо програму з української літератури. — учителька української мови Юлія Агеєнко Клименко.
Порівняння зі школою закордоном буде некоректне з кількох причин:
1. У Польщі мої діти пішли у класи, що на один менші за наші (в Україні — 2 клас, а в Польщі — 1 клас), у них обовязковою є “зерувка” — нульовий клас.
2. Навчальна програма у них геть інша, мої діти по точним предметам мають кращі знання за польських однолітків, бо проходили цю навчальну програму значно раніше. — Радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Михайло Шелеп.
Також були коментарі експертів, які стверджували, що у школі дітей катують. Редакція Всеосвіти пропонує на законодавчому рівні дозволити батькам не пускати в ті школи, де дітей катують.
Якщо коротко, то предметів справді до дідька. А найгірше, що кожен вчитель — чи то фізкультура, образотворче, мова, математика і тд, вважає свій предмет найголовнішим. Дітей “катують” в школі! Їх не вчать життя, не вчать жити, їх мучать здебільшого непотрібними знаннями. — Шеф-редакторка у новинах Тернопільщини Олена Ілинич.
Серед публічного обговорення можна було зустріти дійсно фахові пропозиції склеїти «хімія-біологія-фізика». Всеосвіта рекомендує не зупинятися та додати до цього переліку щонайменше фізкультуру.
Теж за те, щоб об’єднати хімія-біологія-фізика. Занадто багато приділяється часу цим предметам, натомість якісь базові знання фінансової грамотності не завадили б. — Mariana Marjasha.
Попри нотки гумору треба розуміти, що питання кількості предметів точно має обговорюватися не на сторінках у Фейсбуці. Це має бути дискусія серед фахівців у галузі педагогіки з відповідним досвідом. Людина, яка навчалася у школі, або її діти — не завжди є експертом в освіті. Ми, як суспільство, маємо бути зацікавлені у вихованні освіченої нації.
Популізм в освіті призведе тільки до занепаду.