Ми – проти булінгу

 

План

заходів щодо профілактики булінгу

на 2020 – 2021 навчальний рік

№ п/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний
1 Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах Батьки здобувачів освіти Протягом року Класні керівники
2 Контроль стану попередження випадків  булінгу Наради при директорі Протягом року Директор школи Дейнега В.М.
3 Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Педагогіч-ний колектив Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

4 Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків 1-4 Протягом року Класні керівники
5 Створення безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування та виховних заходів 1-11 Протягом року Класні керівники, психолог

Битько Ю.А.,

 

6 Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії 1-11 Протягом року Класні керівники, вчителі літератури, історії
7 Інформаційна робота через інтернет-сторінку Учасники освітнього процесу Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

8 Співпраця з представниками ювенальної превенції (організація зустрічей з батьками та учнями) Здобувачі освіти, їх батьки Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

9 Години спілкування «Протидія булінгу в учнівському колективі» 1-11 Вересень Класні керівники
10 Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі» Класні керівники      Грудень Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В.

11 Профілактичні заняття «Ми – дружний клас» 2-4 Жовтень Психолог

Битько Ю.А.

12 Проведення заходів в рамках Всеукраїнської акції «16 днів без насильства» 1-11 25 листопада – 10 грудня Класні керівники, психолог

Битько Ю.А.,

 

13 Проведення шкільної акції «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» 1-11 16-20 грудня Класні керівники

.

14 Квест «Спілкування без конфліктів» 5-7 Грудень Психолог

Битько Ю.А.

15 Проект «Моя історія про булінг» 10-11 Січень – квітень Психолог

Битько Ю.А.

 

16 Профілактичні заняття «Безпечний інтернет» 8-9 Лютий Психолог

Битько Ю.А.

17 Круглий стіл для педагогічного колективу «Школа – простір без насильства» Педагогіч-ний колектив Березень Психолог школи

Битько Ю.А.

ПОРЯДОК

застосування заходів виховного впливу

в Черкаському НВК № 34 

  1. Цей Порядок визначає процедуру застосування заходів виховного впливу в Черкаському НВК № 34
  2. Порядок процедуру застосування заходів виховного впливу складений на основі типового Порядку застосування заходів виховного впливу, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 28 грудня 2019 року N 1646
  3. Заходи виховного впливу – заходи, які застосовуються під час освітнього процесу щодо сторін булінгу (цькування) та забезпечують корекцію їхньої поведінки, зокрема виправлення деструктивних реакцій та способів поведінки у міжособистісних стосунках.
  4. Заходи виховного впливу до сторін булінгу (цькування) в Черкаському НВК № 34 застосовуються з метою:
  • відновлення та нормалізації відносин між сторонами булінгу (цькування) після відповідного випадку;
  • недопущення повторення випадку булінгу (цькування) між сторонами булінгу (цькування);
  • загальної превенції випадків булінгу (цькування) у Черкаському НВК № 34 .
  1. Необхідні заходи виховного впливу до сторін булінгу (цькування) визначає комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в Черкаському НВК № 34 , зокрема:
  • мету, конкретні завдання, зміст, методи та форми заходів виховного впливу;
  • критерії визначення співвідношення між запланованими та отриманими результатами заходів виховного впливу.

Моніторинг ефективності застосування заходів виховного впливу до сторін булінгу (цькування) та необхідність їх коригування визначає комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в Черкаському НВК № 34  на черговому засіданні.

  1. Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними працівниками НВК № 34, фахівцями служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України та інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування).

Суб’єкти реагування на випадки булінгу  в закладах освіти під час реалізації заходів виховного впливу діють в межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.

  1. Психологічний та соціально-педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у класі, в якому стався випадок булінгу , здійснюють у межах своїх посадових обов’язків практичний психолог та соціальний педагог  НВК № 34, зокрема:
  • діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;
  • розробку програми реабілітації для потерпілого та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
  • розробку корекційної програми для кривдника (булера) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
  • консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу;
  • розробку профілактичних заходів.

 

 

 

Порядок

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності)

заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

 

  1. Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
  2. Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
  3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов’язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти.
  4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
  5. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
  6. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
  7. Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
  8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
  9. Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу
  10. Рекомендації до оформлення заяви
  • Подається державною мовою.
  • Зміст заяви пишеться в довільній формі.
  • Чітко вказуються прізвища.
  • Дотримання вимог до оформлення реквізитів.
  • Не допускати виправлень.

Відповідно  рекомендацій до Закону щодо протидії булінгу в 2 – А класі була проведена виховна година «Скажемо булінгу ні – разом !». Учні проглянули відео ролик та провели заняття в ігровій формі.

Виховний захід у 7-Б класі 12.02. 2019 року (кл.кер. Дорош Л.М.)

Тема: ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Мета: ознайомити учнів із поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки.

Обладнання: емблеми, стіннівки, плакати, відеофільми.

План

заходів щодо профілактики булінгу

на 2019 – 2020 навчальний рік

№ п/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний
1 Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах Батьки здобувачів освіти Протягом року Класні керівники
2 Контроль стану попередження випадків  булінгу Наради при директорі Протягом року Директор школи Дейнега В.М.
3 Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Педагогіч-ний колектив Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

4 Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків 1-4 Протягом року Класні керівники
5 Створення безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування та виховних заходів 1-11 Протягом року Класні керівники, психолог

Битько Ю.А., соціальний педагог

Бойко О.М.

6 Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії 1-11 Протягом року Класні керівники, вчителі літератури, історії
7 Інформаційна робота через інтернет-сторінку Учасники освітнього процесу Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

8 Співпраця з представниками ювенальної превенції (організація зустрічей з батьками та учнями) Здобувачі освіти, їх батьки Протягом року Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В. 

9 Години спілкування «Протидія булінгу в учнівському колективі» 1-11 Вересень Класні керівники
10 Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі» Класні керівники      Грудень Заступник директора з ВР

Назаренко Ю.В.

11 Профілактичні заняття «Ми – дружний клас» 2-4 Жовтень Психолог

Битько Ю.А.

12 Проведення заходів в рамках Всеукраїнської акції «16 днів без насильства» 1-11 25 листопада – 10 грудня Класні керівники, психолог

Битько Ю.А., соціальний педагог

Бойко О.М.

13 Проведення шкільної акції «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» 1-11 16-20 грудня Класні керівники, соціальний педагог

Бойко О.М.

14 Квест «Спілкування без конфліктів» 5-7 Грудень Психолог

Битько Ю.А.

15 Проект «Моя історія про булінг» 10-11 Січень – квітень Соціальний педагог

Бойко О.М.

16 Профілактичні заняття «Безпечний інтернет» 8-9 Лютий Психолог

Битько Ю.А.

17 Круглий стіл для педагогічного колективу «Школа – простір без насильства» Педагогіч-ний колектив Березень Психолог школи

Битько Ю.А.

 

БУЛІНГ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Порушення Вік Хто несе відповідальність Розмір штрафу Громадські роботи
Булінг дітьми До 14 Батьки 850-1700 або 20-40 годин
  14-16 Батьки 850-1700 або 20-40 годин
  Понад 16 Діти 850-1700 або 42 години
Булінг дорослими Понад 16 особисто 850-1700 або 42 години
Повторний або груповий булінг 14-16 Батьки 1700-3400 або 40-60 годин
  Понад 16 Особисто 1700-3400 або 40-60 годин
Приховування  булінгу           Керівництво закладу 850-1700 або Виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

 

 

 

 

 

 

Що таке булінг за прийнятим законом, і хто та в якому розмірі несе відповідальність за його вчинення.

 

Булінг (цькування) – згідно змінами внесеними до Закону України «Про освіту»,

 

1.                Булінгом може бути як активна  дія так і бездіяльність (мовчазне, безучасне спостереження, відсутність активних дій до його припинення)

2.                Булінг може проявлятися у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві.

3.                Булінг може вчинятися не лише у формі вербальної комунікації, а й із застосуванням засобів електронних комунікацій,

4.                Булінг може вчинятися щодо:

А)  малолітньої особи

Б) неповнолітньої особи

В) інших учасників освітнього процесу

5.                Булінг може будь ким. Норма закону прописана таким чином, що вона не дає повного переліку осіб, які можуть чинити булінг, але при цьому наголошує, що може вчинятися малолітніми та неповнолітніми особами.

6.                Внаслідок булінгу могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. 

Важливий момент, що законодавець виділив булінг  як негативне явище незалежно від настання негативних наслідків.

 

Відповідальність за булінг згідно з ст. 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення:

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, –

– тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

 

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,

–  тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

 

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальність за яке передбачено цією статтею, –

–  тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин

 

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, –

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

 

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу  –

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку»

 

Протоколи за вчинення цього порушення уповноважені складати органи Національної поліції України, а притягувати до адміністративної відповідальності будуть місцеві суди . 

 

Щодо кримінальної відповідальності :

Оскільки нормами цього закону не передбачається внесення змін до Кримінального кодексу України стосовно запровадження кримінальної  відповідальності за скоєння правопорушень, пов’язаних з булінгом (цькуванням),   оскільки скоєння правопорушником при вчиненні булінгу (цькування) інших дій, кваліфікуються відповідними статтями Кримінального кодексу України, зокрема – заподіяння тілесних ушкоджень різних видів тяжкості тощо, тому, у цьому випадку правопорушник нестиме відповідне кримінальне покарання без додаткового зазначення про це у Кодексі України «Про адміністративні правопорушення»

алгоритми дій в ситуації булінгу